Ett riktigt krocktest

Ett riktigt krocktest

Vårt största säkerhetsprojekt genom tiderna, vi på Work System tar våra kunders säkerhet på största allvar! Här pratar vi om personsäkerhet där hantverkaren har sin bil som arbetsplats på fyra hjul. Redan från bolagets start har vi fokuserat på att hela tiden förbättra och säkra våra inredningar. För att ytterligare höja nivåan har vi nu genomfört ett verkligt krocktest i form av en kökrock. En arbetsbil färdas i hög hastighet in i en stillastående bil. 

Projektet har omfattat mycket förberedande arbete samt analyser av riktiga krockar som skett med vår utrustning. Tillsammans med några av Sveriges främsta forskare inom krocksäkerhet och representanter från elektrikerförbundet som uppmärksammat riskerna med kollisoner bakifrån. Har vi taget fram ett helt eget förfarande där två bilar kolliderar i 60km/h genom en upphinnande kollision. 

Målet med detta projektet var att lära oss så mycket som möjligt hur vår utrustning beter sig i en av de vanligaste olyckstyperna. 


Se vår film om hur krocktest gick till samt hur vi har resonerat.







SÄKERHET I ALLMÄNHET

Branschen efterfrågar bara krocktest framifrån enligt branschen standard NS286. Vilket motsvarar en kollision framifrån in i en fast barriär i 50 km/h.

När man pratar säkerhet kan man tro att en stabil utrustning är det bästa. Men i många fall är det helt tvärt om. Vårt mål är att infästningarna sitter kvar samt att våra produkter deformeras. Om våra produkter deformeras utan att slitas sönder eller slita sönder bilens plåt bromsar vi upp krafterna under en längre tid. Detta kan jämföras med en bil deformations zoner. Hade bilen varit helt stum hade en kollision blivit mycket kraftigare och mångdubblat G krafterna. Nedan ser ni en bild från ett av våra krocktester där man kan se hur mycket kraft vi överfört till bilen kaross. 

Vi som tillverkare har ett stort ansvar för krocksäkerheten. Då vi vet att vanlig olycka är påkörning bakifrån. Därför har vi utvecklat ett eget krocktest för att säkerställa att vår utrustning håller våra kunder säkra.

"Vår utrustning och bilens kaross ska leva i symbios. "

Inför krocktestet

Har vi undersökt flera av våra kunders bilar för att se hur mycket vikt de egentligen kör runt med. I testet var lastvikten 400kg vilket var 100% av den elektiker-bilen vi vägde upp och 50% mer än den VVs bilen i samma storlek. Vi har under perioden gjort fler än 100 förstörande tester i vårt labb på inredningen. Samlat information från räddningstjänsten, bärgningstjänst, försäkringsbolag och även intern erfarenhet av olyckor för att kunna genomföra krocktestet så nära en verklig kollision som möjligt. Hastigheten var en viktigt parameter, då det oftast sker olyckor i dessa hastigheter samtidigt som vi ville få till en så kraftig kollision för att få tillräcklig deformation och stort krockvåld. Vi testar även vår nya patent-sökta DIA-vinkel (Dynamic Impact Absorber) som har som uppgift att absorbera kraften i kollisionen.
 

Resultatet

Krocktestet utförs fullskaligt med dels en helt stillastående bil med Work Systems nya dubbelgolv, dels en påkörande bil med drygt 400 kg extra lastvikt, vilket är nästan 3 gånger mer än vad branschen krocktester föreskriver, och en hastighet på 60,2 km/h. G-krafterna peakade på 26G.
Dubbelgolvet deformeras kontrollerat vid inträngningen av bilen bakifrån och tillser att inget penetrerar förarkupén, trots att krockvåldet överstiger 10 ton. Inredningen i den åkande bilen hanterar krocken galant genom att fånga upp kraften utan att släppa från infästningarna.