BAKGRUND OCH SYFTE
Olycksfall eller sjukdom ska i första hand skötas av primärvården, men ibland finns det också behov av insatser på arbetsplatsen, dels för omhändertagandet av drabbade medarbetare, dels ur arbetsmiljöperspektiv. Denna plan syftar till att ge råd, stöd och anvisningar för att stödja egen personal enligt AFS 1999:7 första hjälpen och krisstöd samt AFS 1984:14 Första hjälpen vid olycksfall och akut sjukdom.
Planen vänder sig till alla chefer med funktions- eller personalansvar. När en oförutsedd händelse sker påverkas alla olika och det är svårt att förutse hur man själv reagerar. Man kan bli stressad och få svårt att skapa en överblick över situationen eller att ta beslut. Denna krisplan med en tydlig checklista syftar till att vara ett stöd i arbetet och planeringen.
Krisgrupp
Om ett svårt olycksfall, svår akut sjukdom eller dödsfall inträffar bland personalen kan, beroende på omständigheterna, en krisledningsgrupp bestående av ansvariga personer i företaget och utvalda efter ansvarsområde och kompetens sammankallas för att inhämta information och bedöma läget samt ta beslut om åtgärder. Krisgruppen sammankallas av representant från ledningsgruppen.
Mediakontakter och information
Det är VD för företaget som har ansvaret för att hålla kontakt med media eller av den utsedd person. Ansvarar även för information till medarbetare och andra berörda. Bilaga 1.
Utbildning
Regelbunden förstahjälpen utbildning för alla anställda samt krishantering för chefer.
ÅTGÄRDSPLAN VID OVÄNTADE HÄNDELSER OCH KRISSITUATIONER
Utförande
Försök få en första överblick av händelsens omfattning och bedöm allvarlighetsnivå samt risk (är det säkert att hjälpa personen, finns det något som kan vara farligt t.ex. vatten omkring och trasiga elledningar eller risk för att bli påkörda m.m.
Allvarlighetsnivåer:
Nivå 1: Lindrigare personskada eller tillbud och negativa händelser
Hanteras av: Lokal arbetsledare
Nivå 2: Allvarlig personskada och tillbud
Hanteras av: lokal arbetsledare och krisgrupp
Nivå 3: Omfattande olycka, svår personskada eller dödsfall
Hanteras av: företagsledningen och krisgrupp
ÅTGÄRDER Nivå 1
Lokal arbetsledares åtgärdslista
Omedelbart
☐ Se till att den drabbade får omvårdnad/omhändertagande.
☐ Bedöm behovet av ambulans eller annan transport. Ambulans tillkallas vid behov.
☐ Lämna inte den drabbade ensam.
☐ Vid ett allvarligt besked; låt inte den drabbade köra själv.
☐ Vid ambulanstransport; utse en person som kan följa den skadade till sjukhuset.
Snarast
☐ Vid ambulanstransport; se till att anhöriga kontaktas för information om olyckan samt vart ambulansen körde den skadade. Gör inga bedömningar utan var saklig i informationen.
☐ Stöd dem som aktivt omhändertagit den skadade, ev. vittnen till olyckan eller berörda på annat sätt genom att ge en paus, med möjlighet att sitta ner en stund för samtal.
☐ Kontakta närmaste chef och representant från ledningsgruppen, informera om händelsen och vidtagna åtgärder.
☐ Närmaste chef eller krisgrupp informerar skyddsombud.
Uppföljning
☐ Rapportera händelsen vidare enligt rutin i arbetsmiljöhandbok.
ÅTGÄRDER Nivå 2
Lokal arbetsledares åtgärdslista
Omedelbart
☐ Se till att den drabbade/skadade får omvårdnad, första hjälpen osv.
☐ Lämna inte den drabbade/skadade ensam.
☐ Bedöm behovet av ambulans, räddningstjänst eller annan transport, tillkallas vid behov.
☐ Utse en person, inte omedelbart berörd, som kan följa med den skadade i ambulansen.
☐ Kontakta närmaste chef och representant från ledningsgruppen, informera om händelsen och vidtagna åtgärder.
Krisgruppens åtgärdslista
☐ Se till att anhöriga informeras om att olyckan skett, samt vart den skadade är förd. Fråga efter om anhöriga behöver transporthjälp. Gör inga bedömningar utan var saklig i informationen.
☐ Utse en lämplig person som snarast kan samla övriga berörda av olyckan; vittnen, arbetslag osv. Avlasta arbetsuppgifter för de berörda.
☐ Bedöm om någon medarbetare behöver åka hem och kontakta ev. anhöriga som möter upp på arbetet eller i hemmet.
☐ Boka ev. lokal samt tid för avlastningssamtal för vittnen, kollegor osv. HR eller vid behov Företagshälsovård kan leda avlastningssamtal.
☐ Utse kontaktperson som kan hämta information vidare om den skadade.
☐ Utse ansvarig för ”markservice” utifrån behov (t.ex. ordna med mat, vatten, ta hand om kunder, svara i telefon).
☐ Informera skyddsombud.
☐ Hantera information och kommunikation.
☐ Utse loggförare, se Bilaga 2 för loggföring.
Uppföljning
☐ Bedöm behovet av ytterligare uppföljande samtal med berörd personal.
☐ Bedöm behovet av individuell hjälp.
☐ Behåll kontakt mellan drabbade/skadade och arbetsplatsen.
☐ Rapportera händelsen vidare enligt rutin i arbetsmiljöhandbok.
ÅTGÄRDER Nivå 3
Lokal arbetsledares åtgärdslista
Omedelbart
☐ Se till att den drabbade/skadade får omvårdnad, första hjälpen osv.
☐ Lämna inte den drabbade/skadade ensam.
☐ Bedöm behovet av ambulans, räddningstjänst eller annan transport, tillkallas vid behov.
☐ Utse en person, inte omedelbart berörd, som kan följa med den skadade i ambulansen.
☐ Kontakta närmaste chef och representant från ledningsgruppen, informera om händelsen och vidtagna åtgärder.
Krisgruppens åtgärdslista
☐ Se till att anhöriga informeras om att olyckan skett, samt vart den skadade är förd. Fråga efter om anhöriga behöver transporthjälp. Gör inga bedömningar utan var saklig i informationen.
☐ Samla företagsledningen och informera styrelsen.
☐ Arbeta enligt krisgruppens åtgärdslista under nivå 2.
☐ Den förste från Krisgruppen som anländer agerar samordnare.
☐ Samordnarens uppgift är att inhämta uppgifter om händelsens natur och omfattningen. Samordnare skall inte vara operativ.
☐ Uppskatta första insats utifrån antal: skadade/döda, chockade, anhöriga, stödpersoner, åskådare/övriga.
☐ Inventera personella resurser; vilka behöver ytterligare inkallas för omhändertagande.
☐ Bestäm samlingslokal för omhändertagande. Vid behov utrusta med förtäring, varm dryck, filtar.
☐ Utse loggförare, se Bilaga 2 för loggföring.
Snarast
☐ Bedöm behovet av samarbete med externa resurser. Tänk på riskgrupper t.ex. personer med litet socialt nätverk, personer med andra problem och barn.
☐ Gör en arbetsordning och se till att all stödpersonal får möjlighet till mat samt vila.
Uppföljning
☐ Rapportera händelsen vidare enligt rutin i arbetsmiljöhandbok.
☐ Bedöm behovet av långsiktigt stöd för berörda.
☐ Bedöm behov av gemensam samling, minnesstund eller dylikt.
☐ Tillse att de som agerat aktivt under krisarbetet får möjlighet till egen bearbetning.
Arbetskamraters svåra sjukdom eller död
Närmaste chef och HR hjälps åt att hålla regelbunden kontakt under sjukdomstiden. Vid eventuellt dödsfall följs åtgärdsplan ovan.
Krisutredning
Vid allvarligare händelser och kriser ska en intern utredning genomföras av krisgrupp och stödfunktioner med hjälp av skyddsombud och berörd personal. Syftet med utredningen är att klarlägga händelseförloppet, analysera orsaker och förebygga liknande händelser samt skapa handlingsplan för åtgärder.
Resurser vid oväntade händelser
Interna resurser:
• Krisgrupp (består av ansvariga personer i företaget, utvalda efter ansvarsområde och kompetens samt löneadministratör/försäkringsansvarig)
• HR
• Skyddsombud
• VD
Externa resurser:
• Företagshälsovård, via HR
• POSOM-gruppen (Psykiskt Och Socialt Omhändertagande vid olyckor eller katastrofer) aktiveras via räddningsledare inom Räddningstjänsten. Detta bedöms via samtal mellan krisgrupp och räddningsledare.
Revisionshistorik
| Ägare krisplan: | Senast uppdaterad: |
| Martina Strand | 2022-07-06 |
| Ansvarig: |
Versionshantering
| Datum | Ändring | Utfört av |
| 2023-06-30 | Tydliggörande av krisgrupp | Martina Strand |