Tips & guider

Ska man registreringsbesiktiga bilar som har inmonterad inredning?

Ska man registreringsbesiktiga bilar som har inmonterad inredning?

Vi får ofta frågor om registreringsbesiktning och om det behövs när man monterat in inredning. Osäkerheten beror bl.a. på det som kallas WLTP - den nya testmetoden som mäter bränsleförbrukning och utsläpp. I dag beskattas bilar efter sitt CO2-utsläpp och vid årskiftet 19/20 ökade beskattningen kraftigt i detta avseende. Skulle man då registreringsbesiktiga en bil med fast utrustning ökar bilens vikt och därmed även utsläppen som i sin tur påverkar skatten.

Hur är det då? Måste man registreringsbesiktiga en bil man monterat in inredning i?

Det korta svaret är nej. Det är inte nödvändigt om utrustningen och inredningen anses vara kopplat till fordonets ägare och inte påverkar fordonets standardutförande negativt. Då räknas inredningen som last enligt den tolkning som Bil Sweden, Fordonsbesiktningsbranschen, LCV-föreningen och Transportstyrelsen kom fram till 2019-11-13. Tolkningen hittas i TSF 2013:54 som du kan läsa lite längre ner.

Det går fortfarande att registreringsbesiktiga dessa bilar, men det kräver då ett utsläppsintyg från biltillverkaren. Utöver detta kontrollerar besiktningen att utrustning är monterad i enlighet med lastsäkringsdirektivet som säger att den ska klara 1G i fordonets färdriktning och 0,5G i övriga riktningar. De tester som är standard i vår bransch har betydligt högre krav (upp till 25G i bilens färdriktning). Utöver detta kontrollerar besiktningen även att produkterna har korrekt märkning. Det kan till exempel handla om ljusbilder och EMC-krav, något som även kontrolleras vid den årliga kontrollbesiktningen.

DETTA TOLKAR WORK SYSTEM SOM KOPPLAT TILL BRUKAREN/FORDONETS ÄGARE (UTÖVER UTRUSTNINGEN SOM ANGES I TSFS 2013:54)

• Inredning för att transportera last på ett säkert sätt
• Varningsljus som uppfyller EMC-krav och REG 65
• Arbetsljus som uppfyller EMC-krav
• Takutrustning för säker transport av last
• Kompletterande invändig och utvändig lastsäkring
• 12V och 230V installationer som gör att brukaren kan utföra sitt arbete
• Om bilen är registrerad som Complete Montage med flakkåpa (om denna inte ökar frontarean med mer än 5%)

DESSA OMBYGGNATIONER KRÄVER REGISTRERINGSBESIKTNING OCH WLTP-INTYG

• Skåpbyggnationer på bilar med heltäckande chassi
• Montage av kåpa på flak/lämmar om denna överstiger 5% av frontarean
• Utrustning som påverkar fordonets egenskaper märkbart
• Ersättningar av bilens befintliga utrustning dvs. demontage av originaldelar och installation av nya delar

Observera att det är upp till kunden att informera om de vill att vi som påbyggare eller de själva ska utföra registreringsbesiktning.


Transportstyrelsens föreskrifter om undantag från kravet på registreringsbesiktning av ett ändrat fordon (TSFS 2013:54)

Transportstyrelsens föreskrifter om undantag från kravet på registreringsbesiktning av ett ändrat fordon beslutades den 31 maj 2013.

Transportstyrelsen föreskriver med stöd av 8 kap. 18 § fordonsför-ordningen (2009:211) följande:

1 § Ett fordon som har ändrats behöver inte genomgå registrerings-besiktning enligt 4 kap. 20 § fordonsförordningen (2009:211) om ändringen endast avser någon av följande åtgärder.

1. Montering eller demontering av tillbehör eller extra utrustning, t.ex. extra sidolämmar för tillfälligt bruk, fjärrstrålkastare med fästanordning, taklastbärare eller s.k. spoiler.
2. Montering eller demontering av elektrisk/elektronisk underenhet som sker utan negativ inverkan i fordonets elsystem, t.ex. stöldskydd, s.k. alkolås eller bild-, ljud-, mät- och kommunikationsutrustning under förutsättning att EMC-kraven är uppfyllda för respektive fordonsslag.
3. Montering av hastighetsbegränsande anordning.
4. Montering eller demontering av redskapsfäste för vägunderhåll under förutsättning att redskapsfästen inte förändrar fordonets längd med mer än 300 mm, fordonets bredd mer än 50 mm och att fordonets bredd dessutom inte överstiger 2 600 mm med fästen monterade.
5. Utbyte av enbart fjädrande element på personbil eller motorcykel som ger en sänkning eller höjning inom fordonets ursprungliga variation vid färd på väg. Detta gäller under förutsättning att hjul och däck har fritt utrymme vid fulla fjädrings- och manöverrörelser samt att hjulupphängning och stänkskydd (stänkskärm) är i ursprungligt utförande.
6. Utbyte av hjul och däck på personbil, släpvagn med en totalvikt av högst 3 500 kg eller motorcykel under förutsättning att hjul och däck har fritt utrymme vid fjädringsrörelser samt att hjul och däck täcks av fordonets ursprungliga stänkskydd (stänkskärm). För personbil och motorcykel gäller dessutom att hjul och däck går fritt vid fulla manöverrörelser samt att hastighetsmätaren uppfyller föreskrivna krav.
7. Montering av EU-typgodkänd kopplingsanordning på EU-typgodkänd personbil klass I eller EU-typgodkänd lastbil med en högsta maximala totalvikt av 3 500 kg under förutsättning att kopplingsanordningen är av typ kula och avsedd att monteras på fordonet samt att uppgift om fordonets maximala släpvagnsvikt eller släpkärrevikt finns i vägtrafikregistret. För lastbil gäller dessutom att kopplingsanordningen inte får vara integrerad i en eftermonterad bakgavellyft eller i ett eftermonterat särskilt underkörnings-skydd.
8. Demontering av kopplingsanordning på EU-typgodkänd personbil klass I eller EU-typgodkänd lätt lastbil med en högsta maximala totalvikt av 3 500 kg under förutsättning att uppgift om kopplingsanordning inte finns i vägtrafikregistret.

2 § Vad som sägs i 1 § gäller inte om ändringen

1. är utförd på ett sådant sätt att det kan antas att fordonet inte uppfyller föreskrivna krav på beskaffenhet och utrustning,
2. medför att fordonets registrerade uppgifter ska ändras,
3. påverkar fordonets beskattningsförhållande, eller
4. inverkar i förekommande fall påtagligt negativt på ett standardfordons ursprungliga egenskaper.

Denna författning träder i kraft den 1 september 2013, då Vägverkets föreskrifter (VVFS 2006:63) om undantag från kravet på registreringsbesiktning av ett ändrat fordon upphör att gälla.
loader